Startsida / Inlägg

Vänligt och lokalt är nyckeln till framtiden

av Sandra Bygdén

Borta i Kingman, Arizona, träffade jag en kille som heter Victor ­Shirwin och som äger en tidning. Victor är en pensionerad elektriker och tidningen fick han till skänks. Den förre ägaren drog sig tillbaka och frågade om Victor­ ville ta över. ”The Cerbat Gem” hade då en upplaga på några hundra exemplar. ­Under Victors målmedvetna styre har den på något år ökat till 14 000.

Låt mig nämna att Victor är blind.
Han tänker på amerikanskt driftigt vis fortsätta expansionen.
Det är uppsidan, som ­affärsmän säger.
Nedsidan är själva tidningen.
”The Cerbat Gem” är gjord med stort hjärta men saknar journalistisk stringens. Den finansieras med annonser, delas ut gratis, artiklarna är svåra att skilja från ­reklamen och när man väl hittat texterna är de knepiga att tränga igenom även för den mest tålmodige.

Förstasidan i oktobernumret domineras av en jätteartikel som gratulerar två poliser till deras befordran till sergeant respektive löjtnant.
Victor är en väldigt trevlig karl men jag måste erkänna att jag tänkte när jag läste tidningen:
Det här är inte 50-talet eller 60-talet. Det är 1800-talet!
Efter några dagar insåg jag att jag hade fel. Victor ­Shirvin är framtiden.

Media befinner sig i kronisk kris. Läsarna strömmar över till nätet där de får nyheter och underhållning gratis. Tidnings- och tv-företag gör vad de kan för att tillfredsställa annonsörerna som ytterst betalar journalistiken. Media tävlar om att finna det snabba, lättsmälta, det som kan locka flest läsare, tittare, klickare, om än ­bara för en minut.
På mitt hotellrum har jag ett oräkneligt antal TV-kanaler och de visar billigt producerad skit. Att titta på långfilm är att döma sig själv till tortyr i form av ständiga avbrott med trist reklam.

Amerikanska lokaltidningar, då menar jag nyhetstidningar, är dåliga och lär bli sämre. 2008 miste 6 000 journalister jobbet och strukturkrisen är inte över på länge än.
Victor har funnit nyckeln till framtiden. Vänliga lokala nyheter, intimitet med läsarna och en ständig uppmaning till dem att gynna ­annonsörerna. Inga utmaningar och, som han betonade, inga sensationer.
Han sa att han kontaktar mig längre fram. Kanske behöver ”The Cerbat Gem” en europeisk korrespondent. Vi får se.

  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB